tisdag, september 28, 2004

Stromata -- Clemens från Alexandria

Många elever undrar varför de inte kan bestämma sig och varför de förblir hedniskt skeptiska. Clemens från Alexandria har svaret, vilket han så ofta har:

Orsaker som leder till skepticism är två: Den ena är medvetandets föränderlighet hos människan. Medvetandets natur är att generera avvikelser, endera mellan människor eller mellan delar av människan själv. Den andra är diskrepansen hos tingen, avsedd att skapa skeptisk avvikelse från sanningen.

Till detta vill jag lägga: det är efter syndafallet som medvetandets natur är att generera avvikelser från sanningen. Det var liksom poängen i ormens argument.

1 kommentar:

Susan Burghart sa...

Hej!
Jag är en 28-årig kvinna som kommer från U.S.A.! Jag är Katolsk också. Kanske i framtiden ska jag bo i Norge eller Sverige (efter jag gifta mig) och är intresserad av liv som en Katolsk i Skandinavia -- för flera folk är ju inte Katolsk. Min pojkvän och sin familj är Katolsk och bor i Skandinavia men de är faktisk Polsk. (Min mormors familj kom från Norge och Sverige, men de var inte Katolsk.)

Jag ska försök att läsa din blog i framtiden. Förlåta mig, för min Svensk är jättedåligt. Gud välsigne dig!