måndag, maj 27, 2019

R.D. Laing i intervju 1985

 På 1970- och 80-talet var R.D Laing en viktig teoretiker inom psykiatri och psykologi. Här är några intressanta delar av en intervju med Laing jag hittade i en tidning från en kultisk organisation i Californien, året är 1984:

Fråga: Du har observerat ditt personliga liv kanske mer intensivt och systematiskt än de flesta. Vad är det mest värdefulla du har upptäckt i detta arbete?

Laing: Att hoppet är försvarbart. I kristendomens språk är tro, hopp och kärlek de högsta värdena -- och kärleken står högst. Men tyvärr kan kärleken fyllas av mörker och till och med försvinna. Vi är inte alltid medvetna om kärlek i våra hjärtan. Vi tror inte alltid att den finns i världen. Att kärlek över huvud taget finns till ter sig mer som en bonus än som något som hör till världens natur.

Men det mänskliga livet är bara damm och aska utan kärlek. Om vi undersöker naturen och världen utan kärlek, finner vi ingenting särskilt värdefullt. Om vi betraktar ett träd, eller en groda, eller något annat utan kärlekens ögon, uppnår vi endast kärlekslös, hjärtlös kunskap. När en sådan kunskap insamlas och tillämpas i vetenskaplig teknologi, blir det den mest destruktiva formen av kunskap vi någonsin har presterat. Inte ens den värsta formen av svart magi kan mäta sig med den kärlekslösa vetenskapens makt. Dess metod är att förstöra det observerade för att få kunskap om dess delar.

När vi börjar tvivla blir hoppet ett ankare som förbinder vår tro med kärleken....Den första engelska översättningen av det vi nu kallar "helig ande" (the holy ghost) översattes av John Wycliffe med "vår hälsosamma ande" (our healthy spirit). Detta är manifestationen av Gudomlighet inom oss och genom oss. Vi är alla genom denna hälsosamma ande gudomliga gnistor i samma eld. Detta förenar oss alla på ett omedelbart sätt. Denna förening är vad jag mer och mer vill stå upp för och bejaka...

Fråga: Skulle du vilja säga att modern psykiatri lider av materialistisk ideologi i sina modeller, sätt att angripa problem och sitt övergripande synsätt på människan?

Laing: Ja på ett grundläggande sätt. Det handlar till och med om en schizoid andlig materialism. Många troende psykiatrer menar samtidigt att tankar är epifenomen av materiella neurologiska processer. Naturligtvis är det ett djupt språkligt problem hur vi ska formulera hjärnans relation till anden. Men generellt sett har vi en materialistisk psykiatri och materialistisk humanism, snarare än ett kosmiskt medvetande. Psykiatrer kan faktiskt inte vara mänskliga om de inte ser människans plats i helheten av tillvaron.

Fråga: Vad föreslår du som motåtgärd mot den vetenskapliga ideologin som naturligtvis dominerar vår kultur, förutom att skriva böcker och hålla föredrag?

Laing: Bön är mycket viktigt. Jag tror den viktigaste av alla böneformer är bedjande väntan, eller uppmärksamhet, där vi inte ber om något specifikt. Moder Teresa rekommenderade vad jag tänker är den mest effektiva bönen. Den består i att helt enkelt lyssna till tystnaden i ens eget hjärta. Jag tror inte någon kan komma högre än detta....

Fråga: Menar du att bönen är effektiv genom att vi förvandlas genom den, eller menar du att bönen förändrar världen?

Laing: Jag tror att den materiella världen finns till innanför den andliga och att Anden har full kontroll över alla situationer som över huvud taget kan uppstå. Jag tror inte något kan ske i materiella processer utan Andens tillåtande av det.

Fråga: Vad är människans högsta potential enligt din mening?

Laing: Människans högsta potential är att förhärliga Anden så att Anden manifesterar sig i oss. Detta sker genom andlig nåd. Själva medaktiviteten mellan människa och Gud är en gåva från Gud. Meningen med vårt liv är att förhärliga Gud och njuta av det livet och detta för evigt...

Exstas är egentligen vårt naturliga tillstånd, men vårt begränsade mentala sinne döljer detta för oss. Det vi tror är vårt ordinära mentala liv är en förvriden avvikelse. Hela världen är magisk. Det vet varje barn tills dess en övertalning sker till något annat.

Fråga: Skulle du vilja säga att exstasen hos barnet nödvändigtvis måste gå förlorad?

Laing: Nej det är inte alls nödvändigt. Det är en avvikelse i vår civilisation som inte är nödvändig....Om vi givit oss själva till Gud har vi inte längre rädsla för döden eller för något som andra kan göra mot oss, vi har frid. I den engelska översättningen av Nya Testamentet finner vi "Saliga är de som är fattiga i anden" ("Blessed are the poor in Spirit") Men i originalet står "Saliga är de andliga tiggarna", alltså de med tomma händer. Denna tomhet är synonym med att ge sitt liv till Gud. I detta bortgivande förlorar du allt. 

När du är bortgiven till Gud finner du inget värde, ingen njutning, ingen tröst, ingen tillfredsställelse förutom i Gud....Alla andliga lärare lär ut: Håll inte fast i mig ! När en kvinna sträckte ut sin hand för att hålla fast i Jesu kläder, svarar han enligt många översättningar "Vidrör mig inte!" Men den ursprungliga innebörden är: "Håll inte fast i mig!"       

Vi har också liknelsen med fåren och den gode herden. Denna herde har som enda uppgift att få oss att inse att vi inte är får utan fria. Att hålla fast i en andlig lärare är av de mer subtila blockeringarna i det andliga livet....Däremot sa Jesus: "Där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem."

Inga kommentarer: