lördag, augusti 27, 2005

Det rena och klara Gudsordet: ho kan det fördraga?


Laestadius är underbar: när han ska ge exempel på att "om Guds ord predikas rent och klart i helgedomen, så har icke mången lust att komma dit, ty Guds ord, rent och klart predikat, låter i världens öron som hundskall" så citerar han Joh 6 där Jesus säger att han är i brödet och vinet kroppsligen - det mest katolska av alla Jesu ord! Och Laestadius har så rätt. Just den rena eukaristin är för många "ett hårt tal, ho kan det fördraga." (Se Laestadius Visitationstal i Arvidsjaur 1856)

Ignatius och myntslagen

Jag brukar illustrera livets slut med vänster handflata rakt upp och höger infallande med fingrarna mitt i den vänstra - en T-korsning med en väg uppåt och den andra nedåt. Ignatius av Antiokia har en alternativ bild: två myntslag i cirkulation i världen.(Brevet till magnesianerna). Man kan se de olika stämplarna tydligt: Jesus Kristus eller denna världens prins. Vilka mynt har du i börsen när du närmar dig pärleporten?


Franciskus tre grunder:


1 - du äger ingenting -- med lånad kropp rör du dig på lånad mark; allt du har är Hans, gåvor utan ände, tacksamhet utan uppehåll; detta tillstånd av fattigdom är universellt, det gäller alla, utgör även grund för synd och dom för alla som tror sig äga föremål eller tillstånd (t. ex. tfnn - trivsel, framgång, nytta och nöje) ;grundsituationen á la Franciskus

2 - du har en passion för en enda Person, världsalltets Herre, Jesus Kristus, du är inte kontemplativt likgiltig utan dynamiskt fäst vid Någon, utan att äga något är du kär i Gud, hans ord och sakrament, hans kropp; denna kärlek är nödvändig och behövd, viljemässig och intellektuell, individens riktadhet; grundintentionen á la Franciskus

3 - dessa två färgar av sig på sociala situationer, bildar samhälle, men kan inte sättas i centrum som viljeobjekt utan måste komma sig av 1 och 2, det blir i annat fall följande av bud eller regler, lagstiftning; äkta social samvaro uppstår som en frukt av fattigdom och kärlek till Herren; grundeffekten á la Franciskus

+ Peguy's hoppregel:

4) Hoppet räknar med att du har hela livet framför dig - hela evigheten. Genom Honom jobbar det temporära för det eviga i fattigdomen, kärleken och hoppet.


Från skapelse till himmel

Kroppar är fragila, cellerna faller isär hela tiden (skador, sjukdom, åldrande, död). Systemet har den egenskapen att falla isär och sluta fungera. Isärfallandet är en systemegenskap som inte i sig behöver finnas. I ett system av organiskt liv utan den egenskapen är kropparna stabila. Vi måste alltså medge, som de gamla skrifterna säger, att kroppar kan vara stadiga, utan isärfallande, utan att funktioner upphör. Kroppar på riktigt, inte endast en temporär och skör existens. Vårt liv med denna sköra biologi är ett försökshit för att kunna stå upp med en riktig kropp. Rätt tro, hopp och kärlek leder dit. Vi använder då på ett livsavgörande sätt mentala förmågor: vilja, intellekt, kärlek till Gud och natur men även till medresenärerna, människorna, i synnerhet helgonen och Maria.

Kronologiskt från skapelse till himlen: stabil-transgression-labil-transformation-stabil


Bön - vad är det?


Tänk så här: det naturliga programmet drar nedåt i tråkighet och ledsnad och måste distraheras med en serie trivselaktiviteter varje dag. Bön är en omkoppling, som vänder dig åt motsatt håll. Där väntar Jesus för att få fortsätta undervisningen i sanningsprogrammet. För du var långt ifrån klar med de olika kurserna där.


lördag, juli 09, 2005

Han har öppnat pärleporten

Det är högsommar på torpet. Alla är lediga. I goda vänners sällskap pratar vi om Totta Näslund. Han har gått genom pärleporten alldeles nyligen, tagit någon genväg kanske. Någon i sällskapet säger att det finns en annan port också, mindre trevlig. Dit går några - hur många? Det är fullt av folk där, säger en annan. Nej, jag tror alla kommer till himlen säger min ängel till fru.

På det rangliga träbordet ligger André Rousseaux's bok om Péguy. Vi låter Péguy göra sitt inlägg.

Péguy: var fruktansvärt klar över mannen som öppnar pärleporten! En man, en enda, går från himmel till jord, öppnar himlen på jorden, skriver in himlen i köttet och i naturen och i folkens historia. Den mannen är nu man. Han har en mans kropp. Feminismen måste falla på knä. Han är man. Just nu är han man och Gud. Han gör livet på jorden himmelskt mitt i smärtan, särskilt livet i familjen och i fattigdomen, i maktlösheten mot terrorism och storpolitik. Han är inte spirituell, han säger inte "det här är egentligen himlen". Han gör blodet och chocken över våldet till pärleport, han gör misslyckandet och den skamfulla förlusten till pärleport. Jesus är pärleporten i den mänskliga kroppens liv, i den mänskliga historiens liv, i vårt land, vår hembygd, vår familj. Han inkarnerar evighet i vår historiska tid.

Och så kan vi på detta péguyianska sätt sjunga med Totta:

Han har öppnat pärleporten
Så att jag kan komma in.
Genom blodet har han frälst mig
Och bevarat mig som sin.

onsdag, maj 25, 2005

Kristi mikrofoner

Kristus ville ha fysiska mänskliga och synliga mikrofoner, handpålagda män i direkt succesion -- inte självupplevda fromma kvinnor eller män.

Varför?

1-- Det är ett nytt liv han inför i världen, ett nytt Förbund, som bestämt fungerar endast på detta apostoliska sätt.

2-- Det är inte en generell och icke-fysisk inspiration i Jesu namn.

3-- Det är inte en församling som tar emot frälsning utan Kristi kroppsliga institution som GER frälsning, själva instrumentet för frälsning

4-- Kristi korsoffer var specifikt, historiskt och fysiskt, därför måste Hans frälsning vara det.

5-- Sakramenten är fysiska och apostoliska, alltså bundna, inte generella.

Inspiratören Josiah Royce

Den som tror att universum är verkligt tror på Gud i den mest rudimentära formen, Gud som namn. Därefter kommer logiskt Gud som komplex kausalitet; sedan Gud som PFP, partial fulfillment of a purpose, vilket är den primära formen av idé; den sekundära är representativ idé, som nä vi tänker på något sinnligt erfaret.

Varje finit vilja (vi har alla varsin) söker den absoluta viljan. Och vi gör det i så hög grad att sökande efter något annat helt enkelt är omöjligt, till och med för den mest perversa människa. Med andra ord tenderar varje individuell vilja att förena sin vilja med den absoluta -- vare sig individen är klart medveten om detta eller inte. Moral bygger på just detta. Varje handling som bringar oss lite närmare den absoluta viljan är den bästa i varje given situation.

Fader vår - tio seminarier

Tio seminarier:

Fader vår ---> kausalitet

Som är i himlen ---> ontologi

Helgat ---> värdeobjektivism

varde ditt namn ---> nominalism

Tillkomme ditt rike ---> eskatologi

Ske din vilja ---> viljans frihet

Såsom i himlen ---> idealism

Så ock på jorden ---> immanentism

vårt dagliga bröd ---> naturfilosofi

Giv oss idag ---> providentia, försyn

Och förlåt oss ---> etisk försoning

Våra skulder ---> ondskan

Såsom ock vi förlåta dem oss skydiga är ---> pliktetik

Och inled oss inte i frestelse ---> synd

Utan fräls oss ifrån det onda ---> Gud

Absolut Jesus

Jesus-->absolut sanning-->absolut sann kyrka-->Jesus sänder helig ande som objektiv garant för att kyrkan går rätt-->sammanställning (270-talet) av NT som kompletterande texter till praktiken (sakramenten)-->gradvis

uveckling av kyrkan genom precisering av den absoluta sanningen, inte förändring-->samma praktik och inspirerande texter idag.

Under historien har dock mindre grupper fallit bort från kyrkan och därmed från Jesus genom fristående läsning av texter och experiment. De flesta är på väg tillbaka till den absoluta kyrkan.

Tror du på Adam och Eva?

Tror du på Adam och Eva?

--> skilj på faktareportage och värdetext

Genesis 1 är den enda av de antika värdetexterna som påstår

1 allt liv är gott

2 kärlek, oskuld, lydnad inför det goda, äktenskap, harmoni är heliga värden

3 vi är gudsavbilder från början och ska gudomliggöras,

4 vi är både natur och supranatur, inte bara en av dem

5 vi faller ner i dåligt liv om vi försöker leka gud genom egot --> vi förnekar och lurar oss själva

Hinder för förståelse

Fulton Sheen säger:

Det finns två heliga drifter - hunger och sex

5 saker som gör det svårt att fatta det sakramentala i mat och sex:

1 subjektivism på 1300-talet - Marsilius av Padua, Ockham

2 Tysk reformation - sakramenten bort

3 Franska revolutionen - antropologisering av alla värden

4 Fascismen i kommunism, nazism och italiensk-spansk fascism

5 60-talets sexuella revolution

Vad är tro? Ett sexigt svar.

Tro är inte en sak utan 6:

1 gissning, prognos

2 påstående-tro

3 pragmatisk göra-tro

4 absolut visshet - teologisk rationalism

5 tillstånd-tro, mystiken, du befinner dig i det, inget omdöme, erfarenhet

6 personlig gåva från Jesus -- den sanna kristna tron, ett samliv

Petri primat

Leo den store skrev om Petri primat.

Dessa fem biskopsdömen blev de fem stora:
1 Rom
2 Alexandria (aktning via Marcus>petrus)
3 Antiochia (aktning via petrus)
4 Constantinopel
5 Jerusalem

Före 451, Kalcedon, fanns inga patriarker.

Endast Rom har aldrig officiellt erkänt en heretisk kristendom, vilket de andra fyra har.
År 109 hos Ignatius finns petri primat.

Buddhism och kristendom

Buddhism: smärta är ett objektivt tillstånd i förändring.

Kristendom: smärta är ett objektivt tillstånd i förändring som blir meningsfullt genom donation till ett viktigt ändamål, t ex dö för vän eller ge sitt liv till Jesus, ungefär som gödsel till den himmelska trädgården.

Parentes: Luther tog bort syndens konsekvenser
ur sin lära under förevändning att endast Gud vet vem som når himlen och vi därför endast kan tro subjektivt. Dämed försvann reparationen av syndens konsekvenser; detta krymper vår värdighet, trots att det verkar så skönt till en början med denna överflyttning av den andliga praktiken till Gud.

Donationsprincipen

Donationsprincipen: förutsedd i GT, genomförd av Jesus i NT, använd dagligen i mässan för nytt liv och grunden -- utgångspunkt för den filosofiska etiken sedan 2000 år. Inget nytt har hänt. Gud ger liv. Kulturkampen pågår.

Insikt

Insikt inför mässan: Jesus, nu är det dags för enklare tjänst -- inte stora verk, inte kamp mot egen och andras synd. Bara vara i tjänst, muntert, morskt och meditativt. Tillbringa tjänstetid och älska. Det räcker. Tack evige Herre !

Gammal matbön

Aperis tu manum tuam
Et imples omne animal benedictione.

Gloria Patri...etc


Primär ontologi

Gud ger som primära ontologiska fakta föjande ordning:

(samtidigt är det en moralisk uppmaning att observera varje skikt)

1 Liv ---> universum, naturen, naturlagarna, själva den empiriska
erfarenheten, perceptionen av föremålen, av rummet och avstånden, av gravitationen, av kroppen och dess tillstånd, intrycksfältet: allt från Gud

2 Mitt liv---> den projekthandling som i varje val i varje tidsenhet är en personlig intention mot Gud, det bästa möjliga. Detta individuella själsliv är evigt och utgör den primära andliga verkligheten, eftersom det individuella jaget är den operativa centralen för frälsning och för mission. Kristendom är denna egna själs expansion in i himlen, inte en kollektiv rörelse.

3 Historia som kontext för Gud och mitt liv - familj, land, idéhistoria, religion. Historiska studier är nödvändiga för att se Gud

4 Moral som handlingsfältet för 1,2 och 3.

5 Filosofi och teologi som mentalt rum tillsammans med den helige Ande: här börjar medveten kristen tro.

6 Kristendom - nu kan de fem skikten ges kristen mening.


Områdesbeskrivningen fungerar som moraliskt imperativ som balansering för 2.

Bevis bevis bevis

Mina elever vill ofta ha bevis. Allt finns i Thomas. Här är t. ex. min version av ett av de många.

Det psykologiska gudsbeviset:

-- själva upplevelsen är Gud (enligt en ca 10 000-årig tradition)

-- så fort du strävar efter en bättre upplevelse är det Guds vilja; när du strävar efter en sämre upplevelse (det händer) är det mot Guds vilja

-- vi vill alltid uppleva det som är Gud

-- det är därför psykologiskt omöjligt att inte vilja uppleva det bättre, Gud.

-- vi bygger alltid psykologiskt sett det goda livet enligt Guds, konstruktörens vilja; ingen kan vilja det motsatta utan att låta Satan styra viljan.