Laestadius är underbar: när han ska ge exempel på att "om Guds ord predikas rent och klart i helgedomen, så har icke mången lust att komma dit, ty Guds ord, rent och klart predikat, låter i världens öron som hundskall" så citerar han Joh 6 där Jesus säger att han är i brödet och vinet kroppsligen - det mest katolska av alla Jesu ord! Och Laestadius har så rätt. Just den rena eukaristin är för många "ett hårt tal, ho kan det fördraga." (Se Laestadius Visitationstal i Arvidsjaur 1856)
lördag, augusti 27, 2005
Det rena och klara Gudsordet: ho kan det fördraga?
Ignatius och myntslagen
Jag brukar illustrera livets slut med vänster handflata rakt upp och höger infallande med fingrarna mitt i den vänstra - en T-korsning med en väg uppåt och den andra nedåt. Ignatius av Antiokia har en alternativ bild: två myntslag i cirkulation i världen.(Brevet till magnesianerna). Man kan se de olika stämplarna tydligt: Jesus Kristus eller denna världens prins. Vilka mynt har du i börsen när du närmar dig pärleporten?
Franciskus tre grunder:
1 - du äger ingenting -- med lånad kropp rör du dig på lånad mark; allt du har är Hans, gåvor utan ände, tacksamhet utan uppehåll; detta tillstånd av fattigdom är universellt, det gäller alla, utgör även grund för synd och dom för alla som tror sig äga föremål eller tillstånd (t. ex. tfnn - trivsel, framgång, nytta och nöje) ;grundsituationen á la Franciskus
2 - du har en passion för en enda Person, världsalltets Herre, Jesus Kristus, du är inte kontemplativt likgiltig utan dynamiskt fäst vid Någon, utan att äga något är du kär i Gud, hans ord och sakrament, hans kropp; denna kärlek är nödvändig och behövd, viljemässig och intellektuell, individens riktadhet; grundintentionen
3 - dessa två färgar av sig på sociala situationer, bildar samhälle, men kan inte sättas i centrum som viljeobjekt utan måste komma sig av 1 och 2, det blir i annat fall följande av bud eller regler, lagstiftning; äkta social samvaro uppstår som en frukt av fattigdom och kärlek till Herren; grundeffekten á la Franciskus
+ Peguy's hoppregel:
4) Hoppet räknar med att du har hela livet framför dig - hela evigheten. Genom Honom jobbar det temporära för det eviga i fattigdomen, kärleken och hoppet.
Från skapelse till himmel
Kroppar är fragila, cellerna faller isär hela tiden (skador, sjukdom, åldrande, död). Systemet har den egenskapen att falla isär och sluta fungera. Isärfallandet är en systemegenskap som inte i sig behöver finnas. I ett system av organiskt liv utan den egenskapen är kropparna stabila. Vi måste alltså medge, som de gamla skrifterna säger, att kroppar kan vara stadiga, utan isärfallande, utan att funktioner upphör. Kroppar på riktigt, inte endast en temporär och skör existens. Vårt liv med denna sköra biologi är ett försökshit för att kunna stå upp med en riktig kropp. Rätt tro, hopp och kärlek leder dit. Vi använder då på ett livsavgörande sätt mentala förmågor: vilja, intellekt, kärlek till Gud och natur men även till medresenärerna, människorna, i synnerhet helgonen och Maria.
Kronologiskt från skapelse till himlen: stabil-transgression-labil-transformation-stabil
Bön - vad är det?
Tänk så här: det naturliga programmet drar nedåt i tråkighet och ledsnad och måste distraheras med en serie trivselaktiviteter varje dag. Bön är en omkoppling, som vänder dig åt motsatt håll. Där väntar Jesus för att få fortsätta undervisningen i sanningsprogrammet. För du var långt ifrån klar med de olika kurserna där.
lördag, juli 09, 2005
Han har öppnat pärleporten
På det rangliga träbordet ligger André Rousseaux's bok om Péguy. Vi låter Péguy göra sitt inlägg.
Péguy: var fruktansvärt klar över mannen som öppnar pärleporten! En man, en enda, går från himmel till jord, öppnar himlen på jorden, skriver in himlen i köttet och i naturen och i folkens historia. Den mannen är nu man. Han har en mans kropp. Feminismen måste falla på knä. Han är man. Just nu är han man och Gud. Han gör livet på jorden himmelskt mitt i smärtan, särskilt livet i familjen och i fattigdomen, i maktlösheten mot terrorism och storpolitik. Han är inte spirituell, han säger inte "det här är egentligen himlen". Han gör blodet och chocken över våldet till pärleport, han gör misslyckandet och den skamfulla förlusten till pärleport. Jesus är pärleporten i den mänskliga kroppens liv, i den mänskliga historiens liv, i vårt land, vår hembygd, vår familj. Han inkarnerar evighet i vår historiska tid.
Och så kan vi på detta péguyianska sätt sjunga med Totta:
Han har öppnat pärleporten
Så att jag kan komma in.
Genom blodet har han frälst mig
Och bevarat mig som sin.
onsdag, maj 25, 2005
Kristi mikrofoner
Kristus ville ha fysiska mänskliga och synliga mikrofoner, handpålagda män i direkt succesion -- inte självupplevda fromma kvinnor eller män.
Varför?
1-- Det är ett nytt liv han inför i världen, ett nytt Förbund, som bestämt fungerar endast på detta apostoliska sätt.
2-- Det är inte en generell och icke-fysisk inspiration i Jesu namn.
3-- Det är inte en församling som tar emot frälsning utan Kristi kroppsliga institution som GER frälsning, själva instrumentet för frälsning
4-- Kristi korsoffer var specifikt, historiskt och fysiskt, därför måste Hans frälsning vara det.
5-- Sakramenten är fysiska och apostoliska, alltså bundna, inte generella.
Inspiratören Josiah Royce
Varje finit vilja (vi har alla varsin) söker den absoluta viljan. Och vi gör det i så hög grad att sökande efter något annat helt enkelt är omöjligt, till och med för den mest perversa människa. Med andra ord tenderar varje individuell vilja att förena sin vilja med den absoluta -- vare sig individen är klart medveten om detta eller inte. Moral bygger på just detta. Varje handling som bringar oss lite närmare den absoluta viljan är den bästa i varje given situation.
Fader vår - tio seminarier
Tio seminarier:
Fader vår ---> kausalitet
Som är i himlen ---> ontologi
Helgat ---> värdeobjektivism
varde ditt namn ---> nominalism
Tillkomme ditt rike ---> eskatologi
Ske din vilja ---> viljans frihet
Såsom i himlen ---> idealism
Så ock på jorden ---> immanentism
vårt dagliga bröd ---> naturfilosofi
Giv oss idag ---> providentia, försyn
Och förlåt oss ---> etisk försoning
Våra skulder ---> ondskan
Såsom ock vi förlåta dem oss skydiga är ---> pliktetik
Och inled oss inte i frestelse ---> synd
Utan fräls oss ifrån det onda ---> Gud
Absolut Jesus
Jesus-->absolut sanning-->absolut sann kyrka-->Jesus sänder helig ande som objektiv garant för att kyrkan går rätt-->sammanställning (270-talet) av NT som kompletterande texter till praktiken (sakramenten)-->gradvis
uveckling av kyrkan genom precisering av den absoluta sanningen, inte förändring-->samma praktik och inspirerande texter idag.
Under historien har dock mindre grupper fallit bort från kyrkan och därmed från Jesus genom fristående läsning av texter och experiment. De flesta är på väg tillbaka till den absoluta kyrkan.
Tror du på Adam och Eva?
Tror du på Adam och Eva?
--> skilj på faktareportage och värdetext
Genesis 1 är den enda av de antika värdetexterna som påstår
1 allt liv är gott
2 kärlek, oskuld, lydnad inför det goda, äktenskap, harmoni är heliga värden
3 vi är gudsavbilder från början och ska gudomliggöras,
4 vi är både natur och supranatur, inte bara en av dem
5 vi faller ner i dåligt liv om vi försöker leka gud genom egot --> vi förnekar och lurar oss själva
Hinder för förståelse
Fulton Sheen säger:
Det finns två heliga drifter - hunger och sex
1 subjektivism på 1300-talet - Marsilius av Padua, Ockham
2 Tysk reformation - sakramenten bort
3 Franska revolutionen - antropologisering av alla värden
4 Fascismen i kommunism, nazism och italiensk-spansk fascism
5 60-talets sexuella revolution
Vad är tro? Ett sexigt svar.
Tro är inte en sak utan 6:
1 gissning, prognos
2 påstående-tro
3 pragmatisk göra-tro
4 absolut visshet - teologisk rationalism
5 tillstånd-tro, mystiken, du befinner dig i det, inget omdöme, erfarenhet
6 personlig gåva från Jesus -- den sanna kristna tron, ett samliv
Petri primat
Leo den store skrev om Petri primat.
Dessa fem biskopsdömen blev de fem stora:
1 Rom
2 Alexandria (aktning via Marcus>petrus)
3 Antiochia (aktning via petrus)
4 Constantinopel
5 Jerusalem
Före 451, Kalcedon, fanns inga patriarker.
Endast Rom har aldrig officiellt erkänt en heretisk kristendom, vilket de andra fyra har
År 109 hos Ignatius finns petri primat.
Buddhism och kristendom
Buddhism: smärta är ett objektivt tillstånd i förändring.
Parentes: Luther tog bort syndens konsekvenser
Donationsprincipen
Donationsprincipen: förutsedd i GT, genomförd av Jesus i NT, använd dagligen i mässan för nytt liv och grunden -- utgångspunkt för den filosofiska etiken sedan 2000 år. Inget nytt har hänt. Gud ger liv. Kulturkampen pågår.
Insikt
Insikt inför mässan: Jesus, nu är det dags för enklare tjänst -- inte stora verk, inte kamp mot egen och andras synd. Bara vara i tjänst, muntert, morskt och meditativt. Tillbringa tjänstetid och älska. Det räcker. Tack evige Herre !
Primär ontologi
Gud ger som primära ontologiska fakta föjande ordning:
(samtidigt är det en moralisk uppmaning att observera varje skikt)
erfarenheten, perceptionen av föremålen, av rummet och avstånden, av gravitationen, av kroppen och dess tillstånd, intrycksfältet: allt från Gud
3 Historia som kontext för Gud och mitt liv - familj, land, idéhistoria, religion. Historiska studier är nödvändiga för att se Gud
Områdesbeskrivningen fungerar som moraliskt imperativ som balansering för 2.
Bevis bevis bevis
Det psykologiska gudsbeviset:
-- själva upplevelsen är Gud (enligt en ca 10 000-årig tradition)
-- så fort du strävar efter en bättre upplevelse är det Guds vilja; när du strävar efter en sämre upplevelse (det händer) är det mot Guds vilja
-- vi vill alltid uppleva det som är Gud
-- det är därför psykologiskt omöjligt att inte vilja uppleva det bättre, Gud.
-- vi bygger alltid psykologiskt sett det goda livet enligt Guds, konstruktörens vilja; ingen kan vilja det motsatta utan att låta Satan styra viljan.