torsdag, mars 26, 2015

Återfinna kontinenten

"I en intervju i tidningen  Sändaren för ett tag sedan nämnde jag att det har känts lite grand som att komma ifrån en trevlig men mindre insjö ut på en stor ocean att bli katolik. Det är en bild av det hela. Det finns flera.  En annan bild är at ha klättrat i höga berg, gått igenom djupa raviner och så kommit ut på en oändligt stor slättmark med vida horisonter. Varje bild haltar naturligtvis lite och behöver kompletteras men med lite villighet och inte för mycket pedanteri kring detaljerna kan man nog förstå bilderna och den allmänna känslan."

Så skriver Uffe Ekman i sin blogg för ett tag sedan (Nov. 2014). Härliga bilder som jag förstår. För mig var en annan bild mer direkt --- efter många år på havet och landkänningar över hela den andliga och filosofiska världen, återkommer jag en morgon till en fantastisk kontinent där jag genast känner mig hemma. Det var Europa och den gamla katolska kyrkan. Där fanns....ja allt mellan himmel och jord. Och ingenting verkade övervinna den i sin innersta godhet.

Inga kommentarer: